Vi danskere har det med at være både pessimistiske og dovne, når det kommer til at skulle sælge vores brugte bil. Vi tager sorgerne på forskud, og regner med at det bliver en langsommelig og smertefuld proces. Vi har nærmest accepteret, at vi kommer til at sælge den langt billigere end vi købte den for, før vi overhovedet har skrevet salgs-annoncen. Jeg ved ikke om der er et produkt af dårlige erfaringer, skrækhistorier fra venner og familie, eller noget helt tredje. Jeg kan dog sige ganske selvsikkert, at det ikke behøver at være sådan. Du kan faktisk lave en profit på at sælge din brugte bil, hvis du bare lægger tiden og kræfterne i at gøre det ordentligt.
Det er selvfølgeligt der, hvor dovenskaben kommer ind i billedet. Fordi folk regner med, at det bliver en frustrerende proces at skulle sælge deres bil, så arbejdet de (ironisk nok) hårdt på, at være så dovne omkring det som muligt. De er vel bange for, at de lægger en masse kræfter i det, og alligevel bare ender med at sælge bilen alt for billigt, til en eller anden, der slet ikke værdsætter bilen. Men lad mig sige det helt klart: det er kun frustrerende at sælge sin bil hvis man er doven omkring det. Hvis man gør det ordentligt, så kan det faktisk være både sjovt og profitabelt. Så hold op med at være doven, og kom ind i kampen!
Det første du skal gøre er, at danne dig et overblik over, hvordan markedet ser ud lige nu. Der er mange steder der har brugte biler til salg, og din opgave er at finde så mange af dem som muligt. Hvis man er doven, så lægger man en enkelt annonce op, på det første sted der falder én ind. Det er ikke sådan vi håndterer opgaven. Før du så meget som tænker på at skrive en annonce, så læser du først alle de andre annoncer, på tværs af alle medier. Find ud af hvad der er til salg derude, og hvordan udbuddet holder sig op imod den bil, som du gerne vil sælge.
Denne lille undersøgelse skulle meget gerne give dig en idé om hvor meget du kan sælge din bil for, og hvilke medier der har størst chance for, at eksponere dig overfor de rette købere. Nu er det så på tide at skrive annoncerne. Vi lader os ikke begrænse til et enkelt medie eller to: jo flere steder du sætter din brugte bil til salg, jo flere potentielle købere vil du kunne ramme. Sørg for at skræddersy din annonce til det enkelte medie. Find annoncer for biler der allerede er blevet solgt, og se hvordan de har skrevet annoncen. Lad dig inspirere af de annoncer der har ført til hurtige salg: det giver dig de bedst mulige chancer for også selv at kunne sælge din bil hurtigt.